به پایگاه راهنمایی و مشاوره اسلامی «همراز» خوش آمدید

چندیست هوای چشم من بارانی است/هر خشت دلم بیانگر ویرانی است/بیماری دوری از خراسان دارم/تجویز پزشک من "حرم درمانی" است

به پایگاه راهنمایی و مشاوره اسلامی «همراز» خوش آمدید

چندیست هوای چشم من بارانی است/هر خشت دلم بیانگر ویرانی است/بیماری دوری از خراسان دارم/تجویز پزشک من "حرم درمانی" است

به پایگاه راهنمایی و مشاوره اسلامی «همراز» خوش آمدید

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی):
امیدوار هستم که مردم ما به این موضوع توجه کنند که مراجعه به متخصص روان و مشاور در امر مسائل روانی به خصوص برای محیط خانواده یک ضرورت است.


دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

جدال دل و عقل

اگر بطلبند یک طلبه | يكشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۵۵ ب.ظ

یادداشت های من:

بعد از یک جدال اساسی بین عقل و دل ، دل پیروز شد و نهایتا من تصمیم گرفتم یک وبلاگ را بسازم تا بخشی از خاطرات و حال و احوال خودم را در این وب به ثبت برسانم.

راستش را بگویم کسی را ندارم تا با او به درد و دل بپردازم و تنها همدمم خداست اما گاهی دوست دارم حرف هایم را جایی بنویسم تا دلم خالی شود!

من در حالی این وبلاگ را ساختم که عقلم مرا به شدت منع می کرد از ثبت احوالاتم! عقیده او این است که ثبت حال بدت ، کار درستی نیست! خواندن دوباره این نوشته ها خاطرت را آزرده خواهد کرد!

اما خب من قانعش کردم که تمام سعیم را می کنم تا از احوالات خوبم بنویسم و اگر بچه خوبی نبودم حتما حذفش خواهم کرد ;)

فعلا همین

پاسخ:

سلام اول
جایی خواندم:
عقل می گفت که دل منزل و مأوای من است
عشق می گفت که یا جای تو یا جای من است

حرف عقل واقعا روشن و درسته ثبت ناخوشی ها اگه موجب عبرت نشه و زمینه شروع تازه میشه عامل کسالت و سرعت گیر در مسیر حرکت به سمت خدا. عقل مهار دل است دل بی عقل بسیار مضرتر از عقل بی دل است. اول امام همه میفرماید: عقل آن است که بواسطه آن خداوند متعال عبادت و بهشت خدا به دست بیاید. *العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان*

فاذا عزمت فتوکل علی الله
بسم الله الرحمن الرحیم
بنویسید کار بسیار خوبی است ...

پاسخ یادداشت های من:
سلام . انشاءالله که این عقل چراغ راهم باشه و من هم زاویه دیدم به تدریج تغییر کنه تا در نهایت من هم بتونم زیبا ببینم همه چیزو...

  • اگر بطلبند یک طلبه

دل و عقل

نظرات  (۲)

  • زائر امام رضا(ع)
  • سلام  خسته نباشید...واقعا وبلاگ خوبی دارید ی سوال داشتم...
    از کجا بفهمیم ک دل درست میگه یا عقل؟ آیا همیشه عقل درست میگه؟؟
    ممنون
    پاسخ:
    سلام و عرض تشکر به شما همراز رضوی
    اگر خوب هست به خاطر صفای و صمیمیت شما همرازهای خداجوست. ابزار سنجش درستی و نادرستی، خود عقل هست پس عقل هم بر خودش و هم بر دل نظارت داره ولی دل اصلا قوه تشخیص صحیح از اشتباه و توانایی راهنمای مقصد بودن رو نداره چون محتوای دل احساسات و عواطفند و محتوای عقل ملاکات و معیارهای شناخت خوب از بد. در قرآن کریم در جاهای مختلفی مشکلات و سوالات یا نشانه هایی پیدا و پنهان از سعادت و راه حق و نجات از گمراهی هست که در نهایت جز اهل عقل آن را نمیفهمند یعنی عقل تنها راه هدایت است وبس مثلا میفرماید: *ان فی ذلک لعبرة لاولی الالباب* و در جاهایی دیگر برای عاقل شدن بشر اموری را قرار داده تا انسان را بر سر عقل بیاورد. مثلا می فرماید: *...لعلهم یعقلون* و *لعلهم یتفکرون* و .... نکته آخر این که خداوند متعال برای هدایت انسان علاوه بر رسول ظاهری یعنی انبیاء الهی که برای هدایت انسان ها فرستاده باید در خود انسان هم قدرتی برای تشخیص قرار داده باشد تا بعد از یادگیری تعالیم الهی بتواند با تشخیص مورد و زمان مناسب به آن تعالیم الهی عمل کند یعنی یک رسول دیگر هم لازم است ولی غیر ظاهری بلکه مثل یک قطب نما از درون انسان را به سمت صحیح هدایت نماید چون مسلما انبیاء تا ابد وجود ندارند. خلاصه این که مسلما عقل همیشه درست میگه لکن به شرطی که عقل سلیم و سالمی باشد. ولی دل نمی تواند به هیچ وجه قطب نمای خوبی باشد چون مریض میشود، سست میشود، سخت میشود، متزلزل میشود، فرو میریزد و.... یعنی ثباتش دائمی ندارد و قابل اعتماد نیست چون در عین این که ظرف عشق هست ظرف نفرت هم هست و میدونیم این دو در تصمیم گیری های غلط انسان نقش روشنی دارند. و نشونه عقل سلیم هم این هست که همیشه امر به اطاعت خدا میکند و از اطاعت از غیر الله نهی شدید میکند. به همین مناسبت یک شعر بسیار زیبا هم در این پاسخ قرار میدیم:

    عقل و جهل
    عـقـل با شـــد راه بنـد هـر خــطـا    
     جـهــــل باشـــد منشـأ جـور و جـفا
     عقـــل را با کـــثرت گفــتار نیست  
    لب فـــرو بستن نشـان عاقلی است
     عقــل را با دامـــن عفــت شنــاس    
    بوالهوس باشد ز‌بون در چشــم ناس
      گر لجاجت دیدی اندر کـس بـــدان   
     جا گـــــرفـتـه در گــــروه ابلهــــان
      مستبـــدان را تهــی از عقـــل دان  
     جهــــل با شـــد هـــمره این غـافلان
     عاقـــلان با حـــلم ره دارند و بس   
    جاهـــلان در جامعه چون خرمگس
     هــــر که شد بر اشتر نفسش سوار  
    بهـــــر او عــقـلی نباشـــد استـــوار
     عاقـــلان را در غضـب بینی قرار 
    جـاهـلان چـون مار زخمی بی قرار
     عاقـلان با دشمـــنان نیــــکی کنـند 
    ابلـــهان بر جـــان خــود هم دشمنند
    عاقــلان با خــــود پسـندی دشمنند 
     جاهــــلان با چـــاپلوســــان همدمند
     عاقل آن باشد که گــــوید فکر من 
    صحــــتش روشـــن نباشـد نزد مـن
    جهل جاهـــل سـینه ها را می درد   
     عقــــل عاقـــل کــینه ها را می خرد
    عاقــــلان بــر قلب مـردم حاکـمند  
     جاهــــلان بر خــــون مــردم طالبند
     هـر که جای دیگران خـود را نهد، 
    هــر چه بر خـود می پسندد آن دهد،
    عاقلـش دان بی شک و شبهه یقین  
    مثل او را گـــر بدیدی خــــوش ببین
     عقل را کی بو نمـودی؟ کـم  بگــو 
    ای جـــمالی حـــرف مفت بی وضـو

    نصرت الله جمالی رمضان 1423-
    1381/8/20
  • زائر آسمان
  • عشق بندگی می خواهد

    باید بنده باشی تا ببینی چه کسی عاشق تر است..

    او یا ما؟؟؟

    کربلا نصیبتان که جلوه ایست از عشق..

    عشق و دیگر هیچ

    ی

    ا

    ع ل ی

    پاسخ:
    آسمانه همراز سلام
    یکم از عقب تر نگاه کنید میبینید اون عشقی که مد نظر شماست همون بندگیه.در واقع بندگی عین عاشقیه. یعنی اصلا عاشق به کسی میگن که در بند بندگی معشوقی باشه.با این نگاه عشق عین معشوق میشه یعنی عشق خداست معشوق هم خداست و بندگی هم میشه عشق پرستی.با این تفاوت که این بندگی جز با عشق حاصل نمیشه یعنی عاشقی خودش عشق میخواد. عشق پرستی هم عشق میخواد. یعنی عشق در سه جلوه اساسی بروز داره عاشقی و عشق پرستی و معشوق و راه وصال جز با عشق ممکن نیست و جالب اینجاست که با وصال عاشق به معشوق عاشق با معشوق یکی میشه یعنی فنا پیدا میکنه و چون لازمه پرستش وجود بنده است و لازمه عشق پرستی وجود عاشق وقتی عاشق فنا شد عاشقی و عشق پرستی و حتی معنای معشوق هم فانی میشن چون اگر عابد نباشد معبود بی معنی میشود => هیچ چیز جز عشق باقی نمی ماند آنچه از ازل بوده و تا ابد هم خواهد بود و  این عین این معنا نیست که:  * کل شیء هالک الا وجهه *

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی