به پایگاه راهنمایی و مشاوره اسلامی «همراز» خوش آمدید

چندیست هوای چشم من بارانی است/هر خشت دلم بیانگر ویرانی است/بیماری دوری از خراسان دارم/تجویز پزشک من "حرم درمانی" است

به پایگاه راهنمایی و مشاوره اسلامی «همراز» خوش آمدید

چندیست هوای چشم من بارانی است/هر خشت دلم بیانگر ویرانی است/بیماری دوری از خراسان دارم/تجویز پزشک من "حرم درمانی" است

به پایگاه راهنمایی و مشاوره اسلامی «همراز» خوش آمدید

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی):
امیدوار هستم که مردم ما به این موضوع توجه کنند که مراجعه به متخصص روان و مشاور در امر مسائل روانی به خصوص برای محیط خانواده یک ضرورت است.


دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات

درس‌هایی از دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

اگر بطلبند یک طلبه | پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۸ ق.ظ

*دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَى خَیْرَاتِهِ‏  وَ لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ یَا هَادِیاً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِین.

اى خدا بهره مرا از برکات این روز وافر گردان و راهم را به  سوى خیراتش سهل و آسان ساز و از حسنات مقبول این روز، مرا محروم نکن. اى راهنماى بسوى دین حق آشکار.

از جمله کلماتی که مردم زیاد استعمال می‌کنند، برکت می‌باشد.

* معنای برکت

برکت یعنی خیر پایدار. بعضی از خیرها، پایدار نیستند، ولی خیری که با برکت همراه باشد، پایدار و ماندگار می‌ماند مثلا ممکن است کسی چندین قرن قبل مسجدی ساخته باشد و تا الان نیز مورد استفاده قرار گیرد، یا کسی کتابی علمی نوشته باشد و هزار سال از آن استفاده می‌شود.

* سفارش مرحوم آیت الله بهلول

آیه الله بهلول می‌گفتند: من در تمام عمرم یک عمل را ترک کرده ام و یک عمل را تحت هر شرائطی به جا آورده‌ام و از این دو کار هم برکت زیادی دیده‌ام و آن را به همه شما سفارش می‌کنم، آنچه ترک کرده‌ام، دروغ است و آنچه انجام داده ام، نماز شب است.

پس بنابراین به چیزی که خیر پایدار در آن باشد، مبارک گفته می‌شود.

* مبارک در قرآن

مبارک در قرآن با سه اعراب ذکر شده است که شامل: «مبارک»، «مبارکاً» و «مبارکه» می‌باشد  که جمعاً ۱۱ بار در قرآن ذکر شده است.

چه چیزی دارای برکت است؟

قرآن؛ مبارک و دارای برکت می‌باشد، قرآن می‌فرماید: وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَک؛ و این کتابى است که ما آن را نازل کردیم؛ کتابى است پربرکت. (سوره انعام آیه ۹۲)

دومین مورد با برکت «مکه» است.

إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکا؛ نخستین خانه‏اى که براى مردم(و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه، پر برکت است. (سوره آل‌عمران آیه ۹۶)

«حضرت عیسی‌(ع) سومین مورد برکت در قرآن معرفی شده است.

وَ جَعَلَنی‏ مُبارَکا؛ و مرا هر جا که باشم  وجودى پربرکت قرار داد. (سوره مریم آیه ۳۱)

* «ابعاد برکت»

ابعاد برکت در سه چیز است:

اولین بعد برکت، برکت عمر است. شیخ عباس قمی‌(ره) طی دو سال مفاتیح‌الجنان را نوشت، برکت این دو سال تا حدی بوده است که میلیون‌ها نسخه از مفاتیح‌الجنان تا حال چاپ شده است و در دنیا نظیر چاپ کتابی مثل مفاتیح‌الجنان غیر از قرآن و  انجیل وجود ندارد.

برکت در مال، دومین بعد برکت است

مرحوم صدر اصفهانی چند صد سال قبل، مدرسه علمیه اصفهان را ساخته است و تا الان هزاران عارف، مفسّر، سالک، عابد، مجاهد و مصلح در آن پرورش پیدا کرده است.

سومین مورد، برکت در نسل می‌باشد، پدر آیت‌الله شیخ عبدالکریم حایری فقط یک فرزند داشته و این مرد بزرگ هم یک حوزه در قم تاسیس کرده است که بیش از صد کشور جهان در آن طلبه دارند.

* فراز دیگری از دعا

«و سهّل سبیلی الی خیراته»؛ در این روز راهم را به سوی خیرات سهل و آسان ساز.

آسان شدن مسیر حرکت به سوی خدا، در موفقیت انسان و همچنین انتقال معارف دینی بسیار مؤثر است، مسیر حرکت به سوی کسب رضایت خدا در بسیاری موارد نا همواره و طاقت‌فرسا است ولی لطف خدا و رضایت او طی این مسیر را برای انسان آسان می‌کند و در بخشی از دعا از خدا می‌خواهیم که راه ما را برای انجام امور خیر هموار کند؛ چه بسیار افرادی هستند که توانایی‌های مالی و علمی دارند، ولی از انجام امور خیر محرومند و وسوسه شیطانی و برخی افکار انحرافی آنان را از انجام امر خیر منحرف می‌کند.

* فراز دیگری از دعا

«ولا تحرمنی قبول حسناته»؛ و از حسانت مقبول این روز مرا محروم نکن.

پذیرش اعمال نیک انسان از سوی خدا و همچنین عفو و بخشش معاصی از مهمترین فرازهای، معارف دینی است. انسان‌ها در طول عمر خود اعمال خیر بسیاری انجام می‌دهند، ولی حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است زیرا چه بسا با اعمال زشت خود، آن را از بین می‌بریم، از این رو پذیرش آن از سوی خدا و حفظ و حراست از آن بسیار مهم است.

سید نعمت‌الله جزائری در کتاب «انوار نعمانیه» باب احوال بعد از مرگ، می‌نویسد: در اخبار است مرد مستمندی از دنیا رفت صبح که جنازه او را بلند کردند و تا شام به واسطه کثرت ازدحام و انبوه جمعیت از دفنش فارغ نشدند بعدها او را در خواب دیدند، پرسیدند خداوند با تو چه کرد؟ گفت خداوند مرا آمرزید و نیکی و لطف زیادی درباره من فرمود، ولی حساب دقیقی کرد، حتی روزی بر در دکان رفیقم که گندم فروشی داشت با حال روزه نشسته بودم، هنگام اذان که شد یکدانه از گندم‌های او را برداشته و با دندان خود دونیمه کردم، در این موقع به خاطرم آمد که گندم از من نیست آن دانه شکسته را بر روی گندم‌های او افکندم، خداوند چنان حسابی از من کرد و از حسنات من به اندازه نقص قیمت گندمی که شکسته بودم گرفت. (پندتاریخ – موسی خسروی ص۱۸۴)

*فقیر از دیدگاه پیامبر (ص)

روزى رسول اکرم (ص ) به اصحاب خود فرمود فقیر و بینوا کیست؟ اصحاب جواب دادند کسی که درهم و دینار نداشته و دستش از مال دنیا تهى باشد. فرمود: آن‌که شما می‌گوئید فقیر نیست، بینوا کسى است که در عرصات قیامت بیاید و حق اشخاصى بگردن او باشد، به این طریق که یک نفر را زده و دیگرى را ناسزا گفته حق شخص ثالثى را ضایع نموده و یا غصب کرده، اگر حسنات و کار خوبى داشته باشد در قبال حقوق مردم از او می‌گیرند و می‌دهند به صاحبان حقوق و چنانچه حسناتى نداشته باشد از گناهان کسانی که بر این شخص حقى دارند، برداشته می‌شود و آن گناهان را بر او بار می‌کنند و بینوا و فقیر چنین کس است، همین موضوع منظور خداوند تبارک و تعالى در این آیه شریفه است «وَ لَیَحْمِلُنَّ أَثْقالَهُمْ وَ أَثْقالاً مَعَ أَثْقالِهِمْ»؛ «آنها بار سنگین(گناهان) خویش را بر دوش مى‏کشند، و (همچنین) بارهاى سنگین دیگرى را اضافه بر بارهاى سنگین خود.» (عنکبوت ۱۳)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی